Tuesday, August 17, 2010

Close up atau macro

Kalau berkesempatan pergi ke taman bunga atau taman-taman, aku tidak akan melepaskan peluang untuk snap gambar-gambar bunga dan serangga yang ada di situ. Biasanya untuk bunga-bunga dan serangga yang kecil  aku selalu gunakan mode macro sebab kadang kala kita akan dapat hasil yang sangat menarik. Sebenarnya mata kasar kita tidak dapat melihat dengan jelas objek-objek atau subjek-subjek yang kecil, tetapi dengan menggunakan lens kamera dengan mode macro kita akan nampak sesuatu yang kadangkala akan mengujakan kita. 

Photobucket

Semut- semut ini mungkin tidak sedar bahawa mereka sedang diperhatikan. Semut adalah serangga yang sangat tekun dalam menjalankan kerja-kerjanya dan saling bekerjasama antara satu sama lain

Photobucket

Banyak betul semut-semut di taman ini. Cuba lihat semut-semut ini begitu leka mencari sesuatu di celah-celah tunas putik mengkudu ini.

Photobucket

Wah!! hujan baru sahaja berhenti, lihatlah titis air hujan di atas permukaan daun pokok bunga ini sangat cantik dan menarik.  

Photobucket

Aku tidak pasti apa nama pokok bunga ini, yang aku tahu ianya merupakan bunga yang sangat cantik jika dilihat dalam mode macro ini. Gambar ini juga disnap selepas hujan kelihatan titis-titis  air hujan seperti kristal. gambar ini begitu cantik bagi aku.( subjektif ja )

Photobucket

Bunga balung ayam mungkin nama bunga ini, agak-agak akula sebab atau mungkin spesis bunga balung ayam,   gambar ini diambil di Taman Herba Hutan Lipur Air, Papan Batu Gajah.  

Photobucket

Ini bunga apa ya? Spesis orkid mungkin, bungan ini aku shoot ketika pergi ke Semenggong Wilde Life, Kuching Sarawak. Bunga ini menjadi penyeri di taman ini dan mungkin hanya terdapat di sini sahaja.  

Photobucket

Ini semua orang tahu, anak pucuk paku, aku snap gambar ini di Taman Herba, Hutan Lipur Air Papan, Batu Gajah, Perak.

Photobucket

Asyik bunga jer, ini buah mengkudu, bagi yang belum pernah melihat inilah dia buah mengkudu, gambar ini aku snap ketika pulang bercuti di kampung, Kampung Telok Pulai, Bagan Serai, Perak 

Photobucket

Ini pula tidak asing lagi bunga yang terdapat di mana-mana sahaja tempat yang aku pergi iaitu bunga kertas, aku snap bunga ini di taman di sekolah tempat aku bekerja. 

Gambar-gambar ini semua aku ambil menggunakan kamera jenis Olympus SP570UZ, tetapi menggunakan mode macro dan mode P serta sedikit sentuhan Adobe Photoshop. Harap semua pembaca menikmati gambar-gambar ini dengan penuh minat. Sekian Terima Kasih..:-)


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...