Thursday, December 27, 2012

Pusat Servis Kawasaki di Ipoh

Odo meter kuda besi aku dah menunjukkan 1064km, dah cukup syarat untuk servis kali pertama. Aku  mengambil masa dua bulan untuk habiskan pantang nie. Masa free terlalu banyak sebab cuti sekolah, jadi aku merancang untuk bawa mesin kesayangan aku nie pergi servis di Pusat Servis Kawasaki yang terletak di Jalan Pasir Puteh, Ipoh. 

Sesampai di Pusat Servis agak lengang, ada dua brader tengah memasang aksesori pada Z800 yang baru dibeli. Mmm memang cantik motor nie Z800, Kata salah seorang brader tu kat aku, Er6 dah jatuh harga sebab moto Z800 nie keluar. Secondhand bleh dapat dalam belas-belas ribu jer. Mmm takper la buat masa nie aku nak main easy rider dulu, belum naked atau superbike lagi. Lagipun aku bukan ada lesen full pun, cukup takat 250cc jer buat masa nie.

Ruang pejabat ada penghawa dingin dan sofa kita bleh rileks sambil baca majalah dan katalog berkaitan motosikal di sini..

Ok Pusat Servis Kawasaki di Ipoh dikendalikan oleh pasangan suami isteri berbangsa cina, Suaminya makanik manakala isterinya menjaga urusan pejabat. Tetapi pengurusan nampak ok, segala maklumat mengenai moto aku di masukkan ke dalam komputer. Terdapat seorang makanik melayu yang sangat xspert bekerja di sini. Disebabkan ini Pusat Servis Kawasaki maka ia hanya menservis dan membaiki motosikal jenis Kawasaki sahaja tak kira apa model.

Kawasaki VN II aku tengah diservis, yang baju biru tu ler taukeynyerrr...

Selain itu dekat sini juga kita boleh dapatkan aksesori yang lain, tengok ajer apa yang berkenan untuk kita letakkan pada motosikal pasti ada. kalau takda boleh oder. antara cepat dengan lambat jer, yang best nyer kita juga boleh dengar khidmat nasihat dan pendapat macam mana nak bagi motosikal kita lebih baik dan cantik.

Antara aksesori yang dijual ada banyak lagi di sebelah yang lain...


Ok servis untuk kali pertama percuma cuma minyak hitam dan penapis minyak hitam sahaja yang perlu dibayar. Motor aku guna minyak biasa jer 10W-40, sebanyak 2 Liter. Satu liter berharga RM45, manakala penapis minyak berharga RM50.

Peringkat last maklumat motosikal aku direkodkan...

Pada pendapat aku servis motosikal nie agak tinggi la cuba bayangkan 1 liter RM45, filter RM50 semua sekali aku kena bayar RM140 (tak masuk upah servis ) mahal dari servis kereta aku, Servis berikutnya adalah 5000km dulu sebelum guna ramai yang berpendapat maintenan tinggi, minyak hitam jer dah seratus lebih. So macam mana pendapat anda? Ok lah janji moto aku sihat dan aku mudah nak servis sudah...

Baiklah kalau sesapa yang nak tahu alamat Pusat Servis nie seperti berikut : 424, Jln Pasir Puteh, 31650 Ipoh, H/P 016-5588268, Tel : 05-2416581.  

6 comments:

  1. apa lg yg bole bikin kt sana bro? spray rim n body ada x? mcm boring pula kaler hitam ni. hehe. -ninja250-

    ReplyDelete
  2. Service sendiri aje lagi cermat dan teliti..
    Saya pakai cruiser juga dan kalau setakat ganti minyak hitam dan ganti oil filter juga bersehkan air filter saya buat sendiri, lebih teliti dan puas hati.
    Minyak engin saya guna 10w/40 API SN/CF (semi synthetic) macam saudara juga dan harga seliter baru RM26 dan dua liter baru RM52. Oil filter baru berharga RM18.
    Servis sendiri saya rasa lebih yakin dan puas hati.

    ReplyDelete
  3. Oil filter Ada dijual di kedai sparepart biasa ke tuan?
    .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...