Sunday, August 8, 2010

Bagaimana Hendak Menukar Gambar ke Bentuk HDR

High Dynemic Range atau HDR adalah satu jenis gambar digital fotografi yang sangat mengujakan.  Dahulu sebelum mengetahuinya saya hanya memilih perisian photoshop sahaja namun beberapa minggu yang lepas saya telah didedahkan dengan HDR melalui rakan dari facebook. Saya mencuba segala penerangan dan perbincangan yang diberikan dan hasilnya anda boleh perhatikan di dalam posting saya sebelum ini. Baiklah disini saya hendak memberi tahu semua pembaca bagaimana ianya diproses.

1. Pertama sekali anda perlu ada sebuah kamera yang mempunyai program AE atau manual, gunakan kamera ini untuk mengambil gambar sekurang2nya tiga kali dan berlainan exsposure untuk setiap gambar. Exposure yang biasanya ialah dari gelap, normal dan cerah. Anda boleh ambil lebih dari tiga misalnya 5, 7  dan 9 kali exposure mengikut kemampuan kamera yang anda gunakan. Jika tiada kamera anda boleh juga mengubah exposure sesuatau gambar yang anda pilih menggunakan perisian photoshop. Sila perhatikan gambar di bawah :

Photobucket

Gambar 1 exposure gelap -3


Photobucket

Gambar 2 Exposure 0 ( normal )

Photobucket

Gambar 3 Exposure terang + 3

2. Langkah kedua gunakan perisian untuk menjana HDR. Terdapat banyak perisian yang kita boleh download dari internet. Perisian yang saya gunakan ialah Photomatix Pro versi trial ( buat apa beli ni cuba test saya, kalau suka baru beli perisian in.) Merge dan gabungkan ketiga-tiga gambar tadi dan proses mengikut citarasa kita sendiri. contoh seperti di bawah :

LANGKAH 1 : Masukkan ketiga-tiga gambar ke Photomatik dan klik ok

Photobucket

LANGKAH 2 : Klik pada ciri-ciri yang kita mahu dan klik ok.

Photobucket

LANGKAH 3 : Edit la mengikut citarasa yang kita suka. ( cuba try test he he ) dan akhirnya klik proses

Photobucket

Lihatlah hasilnya anda akan pasti teruja

Photobucket

SELAMAT MENCUBA....sekian terima kasih.. carilah maklumat lanjut di internet.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...