Tuesday, March 6, 2012

Ray Of Light - Internet Memudahkan Cara

Ada seorang jurufoto dari Indonesia yang dikenali dengan nama Agah Permadi. Aku sangat minat dengan hasil seni yang diketengahkan oleh beliau berkenaan ray of light (sinar cahaya) dalam foto yang dihasilkannya. Tak kira sama ada sinar cahaya berkenaan datang dari sumber yang asal atau hasil dari photoshop hasilnya selalu memikat dan mempersonakan. Cuba lihat foto2 beliau seperti di bawah :



mari lihat bagaimana foto seumpama itu dihasilkan, walaupun ia kategori foto manipulasi tapi yang penting  bagaimana hendak menghasilkan ray of light ( ROL ) pada foto kita. Sebenarnya di photoshop ia boleh dibentuk dengan teknik filter (radial blur) + blending layer ( screen ) dan teknik2 yang lain. Saya telah membuat pencarian diinternet berkenaan ROL ini bagaimana nak menghasilkannya menggunakan photoshop. Cuba lihat video klip di bawah. 




Video klip di atas sangat jelas dari segi grafik dan suara yang menyebabkan saya leka melihat bagaimana hendak menghasilkan ROL pada fotoberkenaan. Jika maklumat dalam video klip ini terlalu laju jangan putus asa kerana carian di internet tersangat luas. Anda boleh ke alamat ini untuk mendapatkan sedikit maklumat bagaimana ROL dihasilkan. 

http://www.fotografer.net/forum/forum.view.php?id=3193876822


Ok maklumat dan cara telah saya temui dan selepas ini saya akan mencuba cara ini. Terima kasih internet kerana memberikan saya pengetahuan ini. Kepada semua internet amat2 berguna kepada kita, janganlah gunakannya untuk menyebarkan fitnah dan mengadu domba. Aku sangat sedih kerana internet tidak digunakan secara positif oleh rakyat Malaysia. Renungkanlah ok bye ...:-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...