Monday, May 9, 2011

Kalau ada DSLR mesti tahu Adobe Photoshop

Bukan semua gambar yang kita snap menjadi dengan baik, terutama sekali bagi orang yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia fotografi macam aku ni. Namun begitu dari bacaan dalam majalah-majalah fotografi didapati  jurugambar profesional pun masih menggunakan perisian mengedit gambar untuk menambah baik lagi kualiti gambar yang dihasilkan. Bagi aku perisian yang paling baik ialah Adobe Photoshop. Aku belajar perisian ini sendiri-sendiri jer dari you tube dan majalah-majalah. Namun disebabkan minat yang mendalam dalam bidang ini belajar photoshop menjadi mudah. Memang aku teruja sangat dengan perisian ini hingga ada kawan2 yang mencadangkan perisian lain namun tak pula aku rasa nak mencuba. Kepada pembaca yang berminat dengan fotografi eloklah belajar perisian ini. Ada juga kursus-kursus photoshop tapi yuran yang dikenakan agak mahal. Walaupun mahal ilmu yang kita dapat akan digunakan sepanjang hayat dan amat berguna pada kita. Di bawah ada beberapa gambar yang aku dah edit. Tak cantik macam profesional tapi sudah cukup untuk aku. Memang aku dalam proses meningkatkan lagi pengetahuan dalam mengedit gambar. Okey layan jer lah...

Photobucket
Ini gambar asal, gambar ni dah cantik namun objek di tengah dan gambar lelaki seluar pendek di belakang kelihatan menganggu...


Photobucket
Ini gambar yang dah diedit, objek aku letak di tepi, background digelapkan dan gambar lelaki di belakang dinyahkan, tambah sedikit efect lensflare...ada bayak lagi teknik tapi tak ingat.


Photobucket
Gambar asal : Apa yang kurang dengan gambar ni??


Photobucket
Lighting dan sephia bagi nampak kuning skit..


Photobucket
Gambar asal : dua ekor serangga yang bercamtum, banyakla kelemahan dekat pic nie


Photobucket
corp objek serangga ke penjuru gambar dan masukkan text


Photobucket
Gambar asal : agak blurrr sebab lighting dan tangan goyang, objek terlalu jauh


Photobucket
corp objek menjadi lebih dekat, masukkan kesan lensflare dan text


Photobucket
Gambar asal : gambar ini diambail menggunakan teknik long exposure tak sempat nak possing gambar tak jadi.


Photobucket
Ini shoot kali ke-2 tapi objek agak jauh maklumla pakai timer jer. aku gabungkan kedua-dua gambar menjadi seperti di bawah


Photobucket
corp menjadi lebih dekat dan main layer di photoshop

Kepada semua cuba-cuba la belajar edit gambar memang best dan megujakan. Sekian dulu untuk posting kali ini...bye :-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...