Wednesday, September 4, 2013

Jelajah Utara Perak dengan Kawasaki VNII 250cc


Pada 31 Ogos yang lalu kelab CMY Bikers telah menjalankan aktiviti berkonvoi ke Utara Perak. Kekuatan konvoi kali ini ialah lima orang iaitu saya, Rizal, Tn Hj Nazri, Zahrul Hafiz dan Faiezal Azmi. Konvoi ini telah dirancang agak lama namun tiada tarikh yang sesuai sehingga terpaksa merelakan diri untuk korbankan cuti umun hari kemerdekaan bersama anak dan isteri semata untuk berkonvoi. Jadi Konvoi kali ini diberi nama Konvoi Merdeka. Luangkan masa bersama rakan-rakan pun bagus juga dapat mengeratkan hubungan persahabatan. 

Berhenti seketika untuk possing...latar belakang yang 'awesome'

Jalan Parit ke Kuala Kangsar luas dan lengang dari kenderaan lain. 


Konvoi kali ini dikejutkan dengan kehadiran mesin baru Faiezal Azmi iaitu Virago 750cc yang telah diuabahsuai menjadi seakan -akan bobber sportster Harleys Dividson. Bunyinya amat memekikkan seumpama bot pukat tunda dah rasanyer heheh. Rancangan perjalan adalah bermula dari Batu Gajah ke Parit, Dari Parit melalui Sengang ke Kuala Kangsar. Dari Kuala Kangsar konvoi bergerak ke Bukit Gantang. Rancangan pada mulanya hendak makan mee udang yang terkenal di kawasan Kuala Sepetang namun restoran mee udang itu hanya dibuka pada jam 3 petang dan ke atas jadi untuk makan tengah hari kami terus ke Kuala Gula untuk menikmati menu ketam lembut yang famuos di sini. ( Glamour sebab masuk majalah 3 satu ketika dulu ).

Lepak-lepak di hadapan Istana Kuning Bukit Chandan Kuala Kangsar

Sampai di Kuala Kangsar lebih kurang yang 10.20pagi kira-kira sejam perjalanan dari Batu Gajah. Di sini saya nak highlightkan jalan dari Parit ke Kuala Kangsar mengikut Sengang. Sepanjang jalan ini, kita akan menempuh simpang-simpang perkampungan kecil seperti senggang, menora dan beberapa buah kg lagi yang saya sudah lupa namanya. Jalan baru ini sangat luas, kita boleh memecut laju tanpa halangan kerana jumlah kenderaan yang tidak banyak di jalan ini. Di Kuala Kngsar kami singgah sebentar di pekan Kuala Kangsar kerana Tn Hj Nazri hendak membeli sabit. Katanya sabit di sini kualitinya sangat baik. Selepas itu kami berhenti di Istana Kuning cadangnya untuk melawat tetapi hajat terhalang kerana ianya ditutup kepada pelawat. Jadi kami mengambil kesempatan merehatkan enjin motor yang dari tadi panas. 

Berbincang sesuatu di Pekan Kuala Kangsar...

Inilah rupanya Sungai Perak

Perjalanan terus ke Kuala Gula. Kami sampai di Kuala Gula dalam lingkungan jam 1 tengahari. Sesampai di sana kami terus masuk ke Restoran Terapung yang menyediakan menu Ketam Lembut. Keadaan angin di muara Sungai ini sepoi-sepoi bahasa membuatkan badan terasa segar semula setelah berejam di atas motosikal tadi. Kami diberi menu dan didapati senarai menu disediakan  secara pakej. 2 orang makan, 4 orang makan, 6 orang makan dan ini memudahkan pelangan untuk memesan dan merangka budjet untuk memesan makanan di restoran ini. Harga ketam lembut pula adalah mengikut pasaran dalam lingkungan RM6-7 seekor. Masing-masing puas dengan makanan di sini. Masakannya pun sedap, ada yang merancang hendak membawa keluarga makan di sini pula selepas ini. Selesai makan, kami singgah di Masjid di sini untuk menunaikan solah Jamak dan berehat di masjid ini sehingga jam 3 petang.

Restoran Terapung Kuala Gula. Disinila ada menu ketam lembut...

Makanan laut segar yang enak..Tomyam dan Siakap 3 rasa, Udang goreng tepung, fuh terangkat!!

Perjalanan diteruskan ke Kuala Kuarau. Sebuah pekan nelayan yang terletak di Daerah Kerian Perak. Singgah sebentar di tepi muara Sungai Kurau untuk menyaksikan sekumpulan burung-burung helang merah berkepala putih menangkap ikan di permukaan sungai sungguh mengasyikkan. Sahabat-sahabat lain juga tidak pernah sampai disini. Di Kuala Kurau biasanya pelawat akan mencari beberapa perkara iaitu Kari Ikan Sembilang, telur masin dan ikan jeruk yang harganya agak murah jika hendak dibandingkan di tempat-tempat lain.

Pekan Kuala Kurau...

Possing dulu la...

Dibelakang adalah muara Sungai Kurau, Disinilah kita boleh melihat burung helang merah berkepala putih...

Kira-kira jam 4 petang kamu terus bertolak balik. Perjalan balik dirancang melalui Bagan Serai ke Changkat Jering, ke Trong, ke Beruas terus ke Parit dan Batu Gajah. Perjalan balik agak mencabar kerana hujan lebat. Singgah di Parit pada jam 6.30 petang untuk panaskan badan dengan minum teh tarik dan charkoeyteow. Ternyata konvoi kali ini memberikan kepuasan menunggang yang panjang disamping jalan-jalan yang mencabar dan permandangan indah memang menyeronokkan.

Sampai di rumah hampir jam 8 malam, Alhamdulillah perjalanan selamat pergi dan balik..

Ok sampai di sini dulu entry kali ini. Konvoi berikutnya mungkin lebih jauh melangkau keluar dari Perak mungkin. Ada sabahat nak beli Naza Cruise dan XJ6 he he. Jomla kita tunggu bersama perkembangannya. Harap CMY Bikers terus berkembang maju..:-)

2 comments:

  1. terbaekk bro.....
    nak gi la.Restoren terapung kuala gula tu.....menarikkk

    ReplyDelete
  2. terbaekk bro.....
    nak gi la.Restoren terapung kuala gula tu.....menarikkk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...