Monday, December 3, 2012

Momen di Cherating

Minggu kedua cuti sekolah bermula, tiba-tiba mak mertua call isteri aku mengajak jalan-jalan di Cherating, Pahang. Apa lagi terus setuju ler nak kesana. Hari Rabu dapat call hari Sabtu dah nak bertolak, dari segi kewangan takder masalah tetapi tak dapat nak siapkan kereta seelok-eloknya untuk perjalanan jauh. Perjalanan kami bermula sekitar jam 7.30pg dari Batu Gajah, Perak. Konvoi kali ini terdiri dari 2 buah kereta sahaja. Kami menyusuri lebuh Raya Utara Selatan dan keluar melalui tol Bukit Beruntung. Seterusnya bergerak ke Kuala Kubu Baru untuk ke jalan Genting Highland. Dari Genting Highland masuk ke Lebuh raya Pantai Timur terus bergerak ke Kuatan. Dalam perjalanan ini kami singgah di Temerloh untuk makan tengah hari.

Tujuan sebenarnya di Temerloh adalah nak merasa masak tempoyak ikan patin, yang dikatakan amat glamour hehe. Sebenarnya masakan gulai tempoyak ikan patin ni dekat Perak pun ada,  malah lebih sedap lagi , tapi inilah yang dikatakan tradmark, ikan patin masak tempoyak di glamourkan semahu-mahunya di Temerloh dan sedikit sebanyak ikan patin ini menjadi daya tarikan perlancongan di sini.

sebelum terjun kolam mari bergambar dulu...

1..2..3 terjun..

fuh!! budak-budak ni memang pantang jumpa air, seronok tak terkata..

Perjalana ke Cherating agak jauh, mengambil masa sehingga 8 jam mungkin sebab banyak menyinggah agaknya. Sampai di Cherating kami menginap di The Legend Beach Resort. Memang best dekat sini sebab Resort dia terlatak berasingan dengan bagunan yang lain, Sliding doornya mengadap pantai sungguh cantik panoramanya. Terdapat juga kolam mandi yang bersih untuk berenang, kesukaan anak-anak apabila jumpa kolam, pagi petang siang malam nak berendam.

Pagi-pagi lagi selepas subuh dah siapkan kamera untuk shoot gambar matahari terbit. memang nasib agak baik matahari menjelma di sebalik awan walaupun tidak lama. Panorama waktu itu sangat cantik dengan keadaan pantai yang landai dan bersih, anak-anak sibuk bermain pasir dan mencari anak-anak ketam dan isteri mengambil kesempatan untuk berjongging sepanjang pantai. Ternyata sekali amat berbaloi datang ke sini.

Wafi dan Aina melompat sementara menunggu matahari terbit..

Silhouette..

Wah..gembiranya mereka ini..

Aina, Anis dan Wafi sememangnya bertuah kerana bergambar dalam suasana begini yang jarang-jarang dapat..

Dua malam di Cherating akhirnya kamipun bertolak balik. Dari Cherating terus ke Kuantan, Gambang, Bentong dan Raub. Dari Raub kami menyusur ke Bukit Fraser. Ayah ajak balik ikut jalan Bukit Fraser ke Kuala Kubu Baru kembali. Pemanduan mendaki ke Bukit Fraser amat mencabar. Selepas itu turun pula untuk ke Kualan Kubu. Dalam perjalanan ini 3 kali anak aku muntah. Ha ha nasib baik kereta tak rosak..Akhirnya kami sampai semula ke Batu Gajah pada jam 10 malam.

ha ha aku pun nak masuk juga!! ini dalam keadaan lowlight di beranda bilik yang disewa...